Čína vyvíja tlak na výrobcov elektromobilov
Tieto kroky sú súčasťou úsilia Pekingu posilniť svoj podiel na trhu elektromobilov a automobilového priemyslu zvýšením vývozu elektromobilov a hybridov.
Čína povzbudzuje svojich výrobcov elektrických vozidiel, aby rozšírili svoju prítomnosť v zámorí, vrátane vytvárania väzieb so zahraničnými výskumnými inštitúciami a krajinami s cieľom vybudovať priemyselné zoskupenia.
Spoločnosti sú povzbudzované, aby zakladali výskumné a vývojové centrá v zámorí a spolupracovali s lodnými spoločnosťami na integrácii skladových a logistických zdrojov na zahraničných trhoch, uviedlo vo vyhlásení ministerstvo obchodu.
Podpora bankového sektora
Ministerstvo uviedlo, že optimalizuje úverovú podporu tým, že povzbudí banky, aby finančne podporovali spoločnosti dodávateľského reťazca elektromobilov doma aj v zahraničí. Banky budú tiež povzbudzované, aby rozšírili rozsah cezhraničných zúčtovaní v mene jüan.
Tieto kroky sú súčasťou úsilia Pekingu posilniť svoj podiel na trhu elektromobilov a automobilového priemyslu zvýšením vývozu svojich elektromobilov a hybridných vozidiel. Čínsky BYD, spoločnosť podporovaná Warrenom Buffettom, nedávno prekonal spoločnosť Tesla stať sa najväčším svetovým výrobcom elektromobilov podľa predaja po tom, čo v roku 2023 zaznamenal nárast predaja v zámorí takmer päťnásobne na 242 000 kusov. Rozširuje showroomy po celej Európe, keďže v tomto roku tam plánuje zvýšiť predaj.
Priemyselné organizácie sa tiež vyzývajú, aby posilnili výskum na zámorských trhoch a usmerňovali nové energetické vozidlá a ich spoločnosti dodávateľského reťazca s cieľom optimalizovať medzinárodnú spoluprácu na základe veľkosti trhu, obchodného potenciálu, štruktúry spotreby a rizík krajiny, uviedlo ministerstvo.
Januárové údaje o predaji vykreslili obraz spomaľujúceho sa trhu s elektromobilmi
Celkovo januárové údaje o predajoch, ktoré spoločnosti zverejnili, vykreslili obraz spomaľujúceho, no stále značného dopytu na jednom z najväčších svetových trhov s elektromobilmi.
Geely zaznamenala rekordný predaj vďaka prudkému nárastu dodávok svojich elektrických a hybridných modelov. Tržby Li Auto, NIO a Xpeng klesli od decembra, keď koncoročné zľavy a vládne dotácie pomohli podporiť predaj, ale oproti predchádzajúcemu roku vzrástli.
Analytici uviedli, že celkovo boli predaje pozitívne vzhľadom na zvyčajne slabší záujem o nákupy áut v januári, ktorý prichádza po vrcholnej nákupnej sezóne.
Pokračujúca cenová vojna
V roku 2024 zostáva pre čínskych výrobcov automobilov množstvo výziev vrátane pokračujúcej cenovej vojny a vysokej úrovne zásob. Čínsky index zásob vozidiel, meradlo úrovne zásob medzi výrobcami automobilov, dosiahol 24. januára 60 %, oproti 54 % pred mesiacom.
Aj znižovanie cien si vyberá svoju daň, pričom ziskové marže spoločností klesajú, pretože tlačia na objem a lepšie pozície na trhu. Tesla začala ponúkať zľavy na niektoré konfigurácie svojich vozidiel Model Y v Číne, týždne po tom, čo odhalila nové zníženia cien za Model 3 a Model Y.
„Očakávame, že celková dynamika trhu zostane pomalá, prinajmenšom v prvom štvrťroku vzhľadom na blížiacu sa sezónu sviatkov čínskeho Nového roka,“ uviedli analytici Nomura Joel Ying a Frank Fan.
Myslia si, že dopyt sa neobnoví skôr ako v marci alebo apríli.